Ogłoszenia 2025 rok

Informacja dla Przedsiębiorców

PRZYPOMINAMY ! PRZEDSIĘBIORCY MAJĄ OBOWIĄZEK ZAWRZEĆ UMOWĘ NA ODBIÓR ODPADÓW KOMUNALNYCH - SEGREGOWANYCH I ZMIESZANYCH

  1. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz powstają odpady komunalne, zobowiązani są do zawarcia indywidualnych umów cywilno-prawnych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
  2. Obowiązek ten również dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, w wyniku której powstają odpady komunalne (firmy budowlane, lokale/punkty handlowe, lokale gastronomiczne, obiekty użyteczności publicznej, zakłady rzemieślnicze / produkcyjne / usługowe/ przychodnie/ apteki itp.).
  3. Umowa ta powinna obejmować wszystkie wymagane prawem frakcje odpadów: papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, bioodpady, odpady komunalne zmieszane. Zgodnie z ustawą, każdy właściciel nieruchomości jest zobowiązany do selektywnej zbiórki odpadów.
  4. W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:
  • uiszczać do gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją (iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość i aktualnie obowiązująca stawka opłaty);
  • zawrzeć z podmiotem uprawnionym dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza). 

Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami komunalnymi z nieruchomości niezamieszkałej.

  1. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
  2. Minimalne ilości pojemników wskazane są w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rawa Mazowiecka  

Uwaga ! 

Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych, skutkować będzie:

  • nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.: Dz. U. z 2025r. poz.733),
  • wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy j.w.
  • autor: Iwona Gierach, data: 2025-07-10